3 nov. 2013

Pizzasnurror

Häromdagen bakades det pizzasnurror här hos oss.
Tanken var väl att dom skulle ätas som mellanmål i några dagar framåt . Men så blev det inte. När alla herremännen hade tryckt i sig typ 2-4 st på var då snurrorna kom ur ugnen, så fanns det inte så speciellt många kvar.
Men vad är väl bättre belöning än det, när man har bakat eller kokat, att rätten har strykande åtgång.
Så jag ställer mig och bakar nya inom en snar framtid.


Pizzasnurror ca. 24 st

8 dl vetemjöl
1 tsk salt
4 tsk bakpulver
100 g smör
3 dl mjölk

Fyllning:
ca. 300 g hackad skinka
2-3 dl riven ost
ketchup
purjolök 
pizzakrydda

Mät upp mjöl, salt och bakpulver i en skål.
Lägg i kallt smör skuret i små bitar.
Finfördela smöret i mjölblandningen till en smulig massa. Tillsätt mjölk och blanda snabbt ihop till en deg.
Hacka skinkan och purjolöken.
Riv osten.
Dela degen i två delar och kavla ut varje del till en fyrkant ca. 30*40 cm.
Bred ketchup på degplattan och strö över skinka, ost, purjo och pizzakrydda.
Rulla ihop degen till en rulle och skär varje rulle i 12 bitar.
Lägg snurrorna i muffinsformar och grädda i 225 grader ca. 12 minuter.



Fick hjälp på köket av nästyngsta sonen. Och han ville även testa att göra små minipizzor.
Dom blev mycket bra dom me´.


5 kommentarer:

  1. ja oj pizzasnurror är så gott... jag brukar också göra dem...Visst är det kul då de äter det man gjort fast man önskar många ggr att man skulle hinna "kasta" ner nått i frysen..hahah,, ha en bra dag!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej, något i frysen blev det inte denna gång. Kanske nästa, tror jag skall ta och göra dubbel sats då.

      Radera
  2. va sku några pizzasnurro va åt mytji karar.he gar ju ti la ny.ha e bra

    SvaraRadera
  3. Hejsan, du hittade kakor inne hos mig men här hittar jag ju massor med intressanta recept. Bara att skrida till verket och börja baka!

    Skön söndag till dig!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...