12 okt. 2013

Enars chokladkaka

Mera lättbakad kaka än den här är nog svår att hitta.
Receptet till den här kakan har följt med mig ända sedan jag som väldigt ung flicka började baka på egen hand. Det är en sån där "bara röra ihop" kaka. 
Och att den dessutom är riktigt god gör ju inte saken sämre.


 Enars chokladkaka

Blanda 3 dl socker, 3 dl vetemjöl eller som i mitt fall glutenfri Fin mix, 
2 msk kakao,
2 tsk bakpulver och 2 tsk vaniljsocker.

Rör ner 150 g smält smör

Och till sist blandar du i 2 ägg, 3/4 dl mjölk och 3/4 dl kokande vatten.


Häll i en smord och bröad form 
och grädda i 175 grader ca. 25-30 minuter


Till glasyren blandas 2 msk mjukt smör, 2 msk kakao, 2 dl florsocker, 
1-2 msk kokt starkt kaffe.
Bred glasyren över den något avsvalnade kakan.

Den här gången valde jag att även ringla över lite smält vitchoklad.


Så enkel men ack så go´ :)


Hade tänkt städa i källaren nu, men med sånt väder vi har i dag så tror jag att jag går ut och planterar blomlökar i stället :)
Städningen lär ju inte springa iväg någonstans ;)
Ha det bäst alla ni där ute!


4 kommentarer:

  1. men hede så nou gott ut.städ.nä hödu he halls nou tär .Ha e gott

    SvaraRadera
    Svar
    1. Gott va e`.
      Just va ja tänkt, så nu e blåomlökan se´t :)

      Radera
  2. Den kakan skall jag pröva imorgon,
    kanske jag bjuder dom på jobbet. Kanske.... ;)

    Ha det bra i höstmörknet
    Monica

    SvaraRadera
    Svar
    1. Blir säkert omtyckt av dina jobbkompisar. Om du näns ta den med vill säga ;)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...