22 okt. 2013

Broiler-Baconsoppa

Oj, den här soppan är god! När jag ställer till och kokar den här så brukar jag medvetet göra en stor kastrull så har man att värma i flera dagar framåt. För som med många andra soppor så blir den här bara godare när smakerna får dra sig ordentligt.
Finns det inget annat än spadet kvar så kan jag bra äta det med en bit gott bröd :)


Det här är utgångsreceptet men jag brukar ändra lite på mängderna.
Bl.a så brukar jag dubbla mängden bacon och broilerstrimlor.


8-10 potatisar
4-5 morötter
1 lök
2-3 buljongtärningar med kycklingsmak
450 g honungsmarinerade broilerstrimlor
1 paket bacon
1-2 burkar matlagningsgrädde
1/2 paket Koskenlaskija ost
curry 
paprikapulver

Hacka löken, skala potatis och morötter och skär i bitar.
Lägg alltsammans i en kastrull och fyll på med vatten så att bitarna täcks. Tillsätt buljongtärningarna.
Skär bacon i bitar. Bryn broilerstrimlor och bacon i en stekpanna och flytta över dem i kastrullen när grönsakerna börjar vara mjuka.
Tillsätt matlagningsgrädde och mera vatten om det behövs.
Skär osten i mindre bitar och lägg dem i soppan.
Krydda efter tycke och smak.
Låt gärna soppan stå och dra en stund innan servering.

Sen är det bara och njut!

4 kommentarer:

  1. tusen tack för receptet.. ja så är det ju med soppor.. jag kokar också typ 5-6 liter o då har vi att värma dagen efter.-.-o spadet är ju så gott, bara det, hahah....Skall koka denna soppa då jag skall till Annicas nu på torsdag..så får B o L bara värm, de tycker ju om det då de inte är så duktiga i köket,,,hihi

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hoppas det smakar på torsdag!

      Radera
  2. he jir en god soppa.faktiskt läng sedan sist måst lag.H a e bra

    SvaraRadera
    Svar
    1. God e´ den! Ha det bäst du me´!

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...