21 juli 2013

Två klassiker.

 



Så här sommartid känner jag ofta för att ha något litet sött till kaffet. Så nu och då blir det bakat något snabbt och lättbakat. Och som man redan på förhand vet blir bra.
Morotskaka är alltid smaskens. Dock en kaka som inte blivit bakad alltför ofta här hos oss. Och det kanske av den anledningen att barna i huset ryggar tillbaka när de få höra att kakan innehåller både morötter och philadelphiaost. Helst bakar jag ju sånt som jag vet att de flesta i familjen gillar. Annars blir det lätt att jag får fika upp stora delar av kakan själv,... och det är ju aldrig så hälsosamt. Men oj, om dom skulle veta vad de går miste om, dom som inte vill smaka på morotskaka. 
Aah.... SÅ GOTT!









 Den här gången gjorde jag morotskakan efter ett recept som jag inte använt tidigare. 
Men det kommer absolut att användas flera gånger för oj så god den blev. 
Receptet kommer ur boken här till höger.






Morotskaka

300 g (3,3 dl) rårörsocker
3 ägg
3 dl solrosolja
300 g (4,6 dl) vetemjöl, jag la sempers fin mix
1 tsk soda
1 tsk bakpulver
1 tsk kanel
0,5 tsk ingefära
0,5 tsk salt
0,25 tsk vaniljarom, jag la 1 tsk vaniljsocker
300 g riven morot
100 g hackad mandel eller nötter

Glasyr
300 pudersocker
50 g mjuk smör
125 g philadelphiaost

Vispa socker, ägg och olja. Blanda de torra ingredienserna och och tillsätt dem i äggvispet. Vispa till en slät smet.
Blanda försiktigt ner riven morot och hackad mandel.
Häll smeten i en smord form och grädda i 175 grader ca. 25 minuter.
Låt kakan svalna.  

Blanda pudersocker och smör till glasyren och vispa till en jämn blandning. Tillsätt philadelphiaost och vispa ytterligare någon minut tills glasyren är jämn och fluffig. 
Bred glasyren på den kalla kakan och strö över mandel.


 En annan kaka som alltjämt går hem är en vanlig kryddkaka.
För mig väcker den här kakan många trevliga minnen från början av min bakkarriär.
Hos min farmor bakades det ofta kryddkaka när jag var på besök och av någon anledning fick vi alltid kakan att jäsa över formen när den gräddades. Vilket resulterade i att kaksmet brändes fast på ugnens botten och galler. Så innan kakan var färdiggräddad så luktade hela den lilla stugan som ett bränt pepparkakshus. Men säg vad gjorde väl det. Kakan var god, och dom brända knapriga kanterna var det heller inget större fel på :)


Kryddkaka

2 ägg
3 dl socker
1 burk gräddfil
150 g smält smör
4,5 dl vetemjöl, jag la sempers fin mix
1 tsk bakpulver
1 tsk soda
2 tsk kanel
1 tsk ingefära
1/2 tsk nejlika
2 tsk kardemumma

Blanda ägg och socker med en sked.
Tillsätt smält smör och gräddfil. Rör om.
Blanda de torra ingredienserna och rör ner i smeten.
Häll smeten i en smord och bröad form.
Grädda i 175 grader ca. 45-50 minuter.


4 kommentarer:

  1. Ååå, så gott det ser ut!
    Morotskakan gör inte jag, men kryddkaka blir det ofta till jul :O)
    Men man kan ju ändra sig ....
    Härliga tagetes i förra inlägget!!
    God fortsättning!

    SvaraRadera
  2. Vilka frestelser du har. Ibland behöver man något gott och visst brukar hela familjen fröjdas då man kommer sig för att baka.

    SvaraRadera
  3. Tittade på förra inlägget å ja vart riktot begaistra hu vakert du har e. In litin idé byra spir tå jag så dem di steinan din, dessutom ha ja byra tyck samaleiss att tagetis e vaker. E je som dem sku va grannari ju gamblan man sjölv vaar.

    SvaraRadera
  4. Jag skrev igår ett inlägg men vart ha fari?Jag skrev att morotskakan bakar jag med jämna mellanrum o kryddkakan blir bakad till jul...Fin korg du ha virka!!Fin färg å. Ha så bra på minisemestern.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...