11 juli 2013

Oj, Mamm ha baka bollona....

....dom orden hörde jag flera gånger igår, vartefter familjen kom in från jobb och diverse aktiviteter. Och sen var det full fart uppför källartrappan.
Tänk vad helt vanliga bullar kan göra folk på bra humör. 
Borde införas bullbak minst en gång i veckan.


 Doften som sprider sig i ett hus där bullar gräddas är nog rätt svår att slå.



Örfilar

1 liter mjölk
3 påsar torrjäst
2 tsk salt
4 dl socker
1 msk kardemumma
2 ägg
ca.30 dl vetemjöl
300 g mjukt smör


Fyllning
200 g smör
2 dl socker
1 rågad matsked kanel



3 kommentarer:

  1. Kan gissa att även du själv njöt. Minns att jag själv bakade bullar i lagom tid till dess pojkarna kom från skolan. Redan när de passera köksfönstret då de kände doften så smög sig ett leende på dem och det var verkligen lön för mödan.
    Ser så smaskens ut dina bullar att jag blir sugen, jag som är så lat att baka i dag när jag inga pojkar har hemma mera.

    SvaraRadera
  2. Oj det kan jag förstå..doften sprider sej..ända hit.;O))ha det bra!

    SvaraRadera
  3. den gula blomman är nog en sommarblomma.. men visst är den fin..och den är bara utslagen då solen är fram.O)men jag kommer inte på vad den heter..tror jag köpte den på blomgården.Då har ni nog nått att se framemot ..teatern den va bra! Ta med ordentligt med kläder för det vart kallt efter att solen försvann bakom "trädren"...vissa hade med täckjackor..först så log man men sen förstod man..

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...