2 juli 2013

En helt vanlig Jordgubbstårta....

.....det bjöd jag förra helgens gäster på.
Säg, vafyr sko man krångäl til e´.

 Tårtan gjorde jag som så att jag gjorde två stycken (glutenfria) bottnar i långpanna. Skar bottnarna i lämplig storlek och fyllde som en vanlig tårta.

Till bottnarna hade jag 
4 ägg
1 1/2 dl socker 
1dl potatismjöl
3/4 dl glutenfri Fin Mix
1 tsk bakpulver

Fyllde tårtan med Rabarber -Jordgubbssylt, och grädde som vispats tillsammans med vaniljkrämspulver.
Fuktade bottnarna med sockervatten.
Strök ett lager med grädde ovanpå och spritsade kanten runt.
Och sist men viktigast, en massa med färska jordgubbar.


 I morgon bär det av till Lantbruksutställningen i Seinäjoki.
Och då är det på plats att önska uppehållsväder. Och så ser jag framemot en massa intressant att titta på.



1 kommentar:

  1. Fin tårta.. jag hade också gjort en jordgubbstårta tills i söndags,,men vi åt opp den o glömde att ta en bild före.. hoho Men nu krånglar blogger , igen.. Skriver o har utlagd flere bilder, sen då man ska lägga in dem så står det "obligatoriskt fält får inte va tomt???? Ignorera varning...vadå tomt.. jag ha ju skrivit o lagt in bilder.. inte vet jag vad man skall göra åt det heller..vänta o se? Ha det bra!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...