11 juni 2013

Har ni inte redan testat det här.....

......kan jag nog våga påstå att ni missat någonting.


 Är man en stor vän av kinuski så som jag är. Så är nog det här en av dom bättre upptäckterna under det senaste året.
Att koka en burk kondenserad mjölk och få den allra godaste kinuskin. Det är ju som trolleri.


 Eftersom jag hade en burk kondenserad mjölk i skafferiskåpet vars datum närmade sig bäst före, så fick jag ju en orsak att svänga till en banankolapaj, bara sådär...
Botten gjorde jag av digestivekex och smält smör. Ovanpå det breddes kinuskin ut, sen      
skivade jag över två bananer och överst några deciliter vispad grädde.

Så lätt, men sååå otroligt gott!!

7 kommentarer:

  1. Tack för detta enkla recept. Jag som redan funderat vad jag skall svarva ihop till midsommarkaffet åt gäster så ditt tips kom som fallet från skyarna. Men hur gör jag tjinuskin? Jag har faktiskt aldrig gjort något förr av kondenserad mjölk så jag är rätt borta på den punkten.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Koka konservburken i en kastrull med vatten. Obs! Vattnet skall täcka burken hela tiden annars kan det vara risk för att den exploderar. I många recept står det att den skall kokas i tre timmar men jag tycker att den blir onödigt tjock då...så ca. två timmar tycker jag är lagom. Sen är det bara att låta burken kallna tills den går att öppna.
      Kommer säkert att gå hem hos dina midsommargäster!

      Radera
  2. ja jag säger samma sak, hur länge ska det koka..Jag gjorde ju limepajen med kondenserad mjölk.men att koka ha jag aldrig gjort förr.Ser bra ut.. men jag får lägga dit nått annat än bananer för B tycker inte om det.Jag sprutar nog snöbollsbusken med samma gift!! som man använder till mycket annat tex jordgubbar så de inte skall få spott,, (sa de på Sainios.)

    SvaraRadera
  3. åhå nu ser jag längst ner.. kollade o det va 3 timmar..oj så länge.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo tre timmar står det i dom flesta recept, men jag har börjat nöja mig med två timmar. Då får man en kinuski som är lite mjukare i konsistensen.

      Radera
  4. Så gott det låter!!!
    Jag har faktiskt en burk med kondenserad mjölk hemma, så det blir perfekt skolavslutningsfika :)))

    SvaraRadera
  5. he låte nou gott,bör testas.Hoppas på fint väder till söndagens fest,ha e bra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...