8 juni 2013

Gammal goding!

Den här kakan bjöds det ofta på hemma hos min barndomskompis när vi var små. Och jag tyckte alltid att den var så supergod. När man blev i den åldern att man själv började baka  och samla recept, så var det självklart att den här kakan skulle finnas i mitt recepthäfte.
Nu var det länge, länge sen jag hade bakat den sist. Den har helt enkelt varit bortglömd.
Synd, för den var precis så god som jag mindes den.


Glasyr-kaka

2 ägg och 2 dl socker vispas.
Sedan inröres 2 1/2 dl vetemjöl blandat med 1 1/2 tsk bakpulver.
1 dl mjölk och 75 g smör kokas upp och blandas i.
Gräddas i 200 grader ca. 15 minuter.
Låt svalna

Till glasyren blandar man 1 dl farinsocker, 2 msk grädde och 2 msk smör i en kastrull. Låt det småkoka i 5-8 minuter. Häll glasyren på kakan och strö på nonpareller.

Psst....jag brukar göra en och en halv sats glasyr...bara för att den är sååå god.


3 kommentarer:

  1. he nou längsan ja ha laga hondi kakon.Nu ska ja laga ,Ha e bra

    SvaraRadera
  2. Hemma hos oss kallas den Juditskaka. De var inte direkt igår som jag gjorde den. Tack för tipset! Annika

    SvaraRadera
  3. hos oss heter den "Bröllopskaka",och visst är den god.jag bakade den ofta för 30-40 år sedan, och nu i vinter gjorde jag den igen. lika god som förr! roligt att se den här hos dej!
    mommo till 7.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...