21 maj 2013

Rabarbertider hej, hej....


Nu är den här, tiden när allting växer så jag inte hinner med. 
Något annat som är här är rabarbern. 
Vårens första rabarberpajer.....håll med om att det är något speciellt över dem.

Receptet till den här pajen fanns i senaste numret av Hembakat. Lite ändringar i receptet blev det under bakandets gång.
 Banan tycker jag ger en god sötma till den något ;) sura rabarbern. Och i stället för ett lager deg i botten och ovanpå så la jag all deg ovanpå rabarbern.



Rabarberpaj med banan och knaprigt havretäcke!

15o g smör
3 dl havregryn
2 dl vetemjöl ( för glutenfri variant, använd Fin Mix)
1 1/2 tsk bakpulver
1 krm salt
1 1/2 socker

ca. 5-7 dl rabarber
2 st skivade bananer
1 msk potatismjöl
1 msk vaniljsocker

Smält smöret.
Blanda de torra ingredienserna i en skål.
Tillsätt det smälta smöret. Och blanda till en smulig massa.
Skär rabarber i bitar och lägg dem i en smord pajform. 
Blanda potatismjöl och vaniljsocker och strö det över rabarbern.
Lägg de skivade bananerna ovanpå rabarbern och strö till sist över smuldegen.
Grädda i 175 grader ca. 40 minuter.



Idag väntar mera trädgårdsarbete. Igår var jag på en raid genom bygden och samlade på mig en del växtlighet och det där behöver komma ner i jorden. 
Förövrigt var det nästan lessamt att rensa blombänkarna i år, så mycket blommor som inte överlevt vintern. En massa döda rötter som bara är att rycka upp och en hel del som inte alls finns kvar. Är det någon annan som upplevt samma sak? Jag började fundera om jag använt något fel sorts gödning eller vad som kan ha orsakat detta. En annan sak som jag komma att tänka på var, om det kan ha att göra med den stora regnmängden som vi fick i höstas. Trist är det hur som.
Men nu finns det då istället en massa tomma ytor där man får plats med något nytt :) Snart instundar ju plantbytarkväll!


3 kommentarer:

  1. jo jag, precis samma sak här.. mycket som är dött.. bla en klematis, flere liljor o höstglöd som va så stora o fina i höstas..fins bara en "månskära" kvar av dem:((så det är nog skit.. va väl för lite snö i början så frosten tog dem. Gott med rabarberpaj!!

    SvaraRadera
  2. gott med paj jag brukar sätta farinsocker istället för vanligt socker det ger en knäcksmak,kram Nette

    SvaraRadera
  3. oj he ji gott me rabarber,Jag ska prov på en cheeskaka me rabarber ti häljin,Ha e bra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...