6 maj 2013


 När ugnen ändå var varm efter dagens matlagning så vispade jag ihop en smet till Blåbärsmuffins.
Just det här receptet hade jag inte bakat förr, men det blir säkert flera gånger för omtyckta var dom.
Och samtidigt passade jag på att testa mina silikonmuffinsformar....och kan väl konstatera, att till dessa muffins funkade dom perfekt.
Att äta en klick  glass med dom ljumma muffinsarna......He va goo he!


 Blåbärsmuffins 12 st i Amerikans storlek

360 g vetemjöl (jag använde Sempers Fin Mix)
370 g socker
1 tsk salt
1,5 tsk bakpulver
0,5 tsk soda
3,75 dl gräddfil
1 ägg
1 tsk vaniljsocker
70 g osaltat smör (hade inte jag, så jag la vanligt smör)
200 g blåbär

Blanda de torra ingredienserna.
Blanda samman gräddfil och ägg och tillsätt det i mjölblandningen och rör om.
Tillsätt det smälta smöret och rör kraftigt en kort stund. Rör till sist ner blåbären försiktigt
med t.ex en träslev. Jag rörde inte i blåbären försiktigt, och därav fick vi helt blåsvartgråa muffins. Men man får säg som min mommo brukar säga. He e smaken som e huvudsaken =)
Grädda muffinsen i 175 grader ca. 25 minuter.



I övrigt så känns det som att det här har varit en bra dag med tanke på vad jag fått uträttat. Kanske det är nån slags frisk vårfläkt som dragit in. Jag började med att riva ur klädskrubbarna i en av pojkarnas rum och städade upp där, fortsatte med att tvätta fönster, klippa äppelträd.....eller nej det var nog gubben som klippte och ja som picka och visa vann e sko klippas, klippte ur vinbärsbuskarna, gjorde köttbullar på 1,1 kg kött, tvättat flera maskiner med tvätt, vikt ännu mera tvätt och dessutom har jag både hunnit sticka och virka litegrann...de ni, det är inte alla dagar som är så här välanvända.                            ...................Ja bakat hade jag ju också, både muffins och knäckebröd. 
Hoppas innerligt att detta håller i sig, då kommer det nog minsann att bli ordning på torpet :)

Förresten, varför har vi så lätt för att mäta bra och mindre bra dagar med vad vi fått uträttat. Det finns ju så mycket annat som också gör en bra dag.....nå, det var bara en tanke som slog mig.

          
           Njut av värmen för nu kommer den!

3 kommentarer:

  1. haha,, ja jisses om du skulle hålla på sådär.. Oj det låter som du inte gör nått..o så är det ju inte menat, det hoppas jag du fattar.. Men det va mycket du hann göra på en dag.. men så är det ju, vissa dar får man gjort mycket andra dagar mindre...Jag är nöjd över min skrubb.. som blev nästan tom på skräp.. men nu ska jag fortsätta ,, finns nog mera på andra ställen.. haha

    SvaraRadera
  2. ja håxa jire 3 daga kvar,nu byr e va spännand,Ha en bra hälg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alldeles rätt! Spännand er e! =)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...