17 apr. 2013

Bloggfunderingar och recept på chokladkaka.

Oj, så dagarna har rusat iväg sedan sist. 
Jag känner att jag så gärna ville blogga oftare än vad jag gör, men ibland (eller nästan jämnt) finns det liksom inte tid för det. Om det inte vore så skoj, så skulle jag hårt överväga att sluta. Saker att göra ett inlägg på, det finns det gott om. Men ibland känns det bara så fel att sätta sig vid datorn och blogga när det finns så mycket annat som pockar på uppmärksamhet. Och i ärlighetens namn så sitter jag, om tid ges, hellre med ett handarbete i famnen eller far ut och motionera än sätter mig framför dataskärmen. 
Sätter jag mig ner för att göra ett eller flera inlägg så rusar tiden i väg och mitt i allt har det gått både en och två timmar. Jag är ju i grund och botten ingen person med sinne och intresse av vad datateknik eller annan teknik heter och det är helt säkert en av orsakerna till att det tar sån tid att få till ett vettigt inlägg. Bara att skriva några rader text med pekfingrarna studsande över tangenterna är ju en hel bedrift. 
Men så gör man ett inlägg och ser hur många ni är, som är in och kikar och ger en och annan kommentar. Då känns det ju bara så bra att man tog sig tid att knapra lite på tangenterna. 
Ibland undrar jag vad andra bloggare har för knep som hinner med både ett och till och med flera inlägg per dag. (Tips mottages med tacksamhet)

De om det....
 ...nu slutar jag flumma om det här och så hoppas jag på ett bättre flyt framöver.



Nåja, vad har vi då gjort sedan sist.

Vi har fått världens vårryck och städat både inomhus och utomhus.
Vi har fyllt en traktorkärra full med skräp som gubben har transporterat till skräpstationen.
Vi har vari på dans.
Hundar och höns har fått vårstädat.
Jobbat har vi också gjort.
Tränat fotboll och och tittat på match.
Tvättat en miljon maskiner tvätt. (Oj snälla, let de här jyttjoföri ga´ snabbt över.)
Till stan var vi en dag.
Motionerat har jag gjort, nästan varje dag.
Kalas har vi haft......

ja....och det där var väl cirkus en tiondel av vad vi pysslat med.



Och från kalaset kommer dessa bilder.
Pavlova med citronkvarggrädde och frukt.

Kokosbollar,  Tant Hannas kakor, Kryddiga bananmuffins,
Tunnbrödsrullar med skinkfyllning och Chokladkaka med salta nötter och kolaglasyr.
 Receptet på chokladkakan.
175 g smör
1/2 dl mjölk
3 ägg
2 dl socker
4 tsk vaniljsocker
1 3/4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
3/4 dl kakao
1 dl grovt hackade salta nötter

Kolaglasyr
100 g mörk choklad
2 dl socker
2 msk sirap
2 dl vispgrädde
150 g rumsvarmt smör

Till servering
Vispad grädde

Smält smöret. Tillsätt mjölken.
Vispa ägg, socker och vaniljsocker.
Blanda mjöl, bakpulver, kakao och nötter.
Blanda smöret och mjölblandningen i äggvispet.
Rör försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord form med löstagbar botten.
Grädda kakan i nedre delen av ugnen i 175 grader, ca 20 minuter. 
Låt kakan svalna.
Glasyren: Bryt chokladen i bitar. Blanda Choklad, socker, sirap och grädde i en tjockbottnad kastrull. Låt koka tills den tjocknat ca. 20-30 minuter.
Låt glasyren svalna. Rör i det mjuka smöret. Bred glasyren över kakan och ställ svalt så att det får stelna.

Servera med vispad grädde.

Och den här va så goo!

Om någon är intresserad av recepten till de andra bakverken på kaffebordet så är det bara att säga till så skall det ordna sig :)



3 kommentarer:

  1. oj herreje va mytji gott,hur blir e tå du fyller jämna år,God fortsättning

    SvaraRadera
  2. Oj vad mycket gott.
    Jag undrar vad du har i fyllningen på tunnbrödsrullarna
    Ha det gott!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som fyllning har jag har gjort en "röra" av färskost med gräslök, creme fraiche och hackad rökt skinka.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...