6 mars 2013

Super goda glutenfria semlor.

I går tog jag mig en bakdag och hade planerat att jag bl.a skulle baka glutenfritt bröd. Visst har jag ett par recept på goda glutenfria bröd men det är ju kul med lite variation ibland. Så jag bläddrade igenom några sidor med glutenfria recept och då kom jag över det här.
Och dessa kommer nog till att bli en ny favorit. 
De här var bland de bästa glutenfria bröd jag ätit!


 Receptet hittade jag på den här sidan, men jag lägger det även hit.


Glutenfria semlor

50 g jäst
6 dl mjölk
3 msk rapsolja
2 msk fiberhusk
1 dl fibrex
1 dl boveteflingor
4 msk honung
2 tsk salt
ca. 7 dl Sempers Fin mix (jag ersatte 2 dl med Grov mix)

Smula jästen i en bunke och häll på mjölken och oljan.
Rör om tills jästen löst sig.
Tillsätt fiberhusk, fibrex, boveteflingor, honung och salt. 
Rör om och låt stå i 10 minuter.
Blanda i ca.2/3 av mjölet.Rör om med en träslev till en jämn smet.
 Blanda i resten av mjölet.
Rulla till semlor med VÄL mjölade händer.
Strö över lite boveteflingor. Täck med bakduk och låt jäsa i 1,5 timme.
Grädda i 250 grader ca.8-9 minuter.

Mums!



 På förmiddagen var det dripp, dropp från taket när jag var ut och matade hund och höns .Och solen sken och det var hur skönt som helst. 
På eftermiddagen gick jag ut och gå tillsammans med grannfrun, men vilken storm! Det blåste så man knappt hölls på benen och var skitkallt.
Kan inte komma ihåg när jag senast skulle ha varit så stelfrusen i händerna efter en motionsrunda som idag. Brr!
Det är minsann tvära kast i väderleken.





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...