27 mars 2013

Mandelkubbar...utan mandel ;)

Här om dagen kom Rasmus på att han ville baka något, så han slog upp bakboken och fastnade för Mandelkubbar.
Men det blev till stor del att baka enligt principen "du tager vad du haver".
Men resultatet blev ändå lyckat.



I utgångsreceptet fanns ju förstås bittermandel...det byttes ut mot kardemumma.
Gräddfilen byttes ut till en vanlig fil och
hjorthornssaltet fick ge vika för sodan.
"Men pälsåkri, he had vi =)


Så här bakade Rasmus sina Kubbar!

100 g smör vispas med 2 dl socker.
Tillsätt 1 ägg, kardemumma (efter smak) och en burk fil.
Knappa 9 dl vetemjöl blandat med 1 tsk soda röres i.

Baka ut till bollar som doppas i pärlsocker.
Grädda i 225 grader i 10 minuter.

Bullarna avnjuts bäst med ett glas iskall mjölk!



Ha en skön fortsättning på kvällen!
                                           

2 kommentarer:

  1. Åj, tänk vad trevligt när de yngre vill baka. Minns hur jag njöt av det. Jag behövde nog ha ett par stycken yngre här nu för jag skulle tvinga mig att baka i dag men se det blev inget. Tänkte att jag skall se om det råkar finnas inspiration i morgon. Ha en glad påsk.

    SvaraRadera
  2. Va de ser goda ut Rasmus,nästa gång du kommer får du baka åt mommo.Ha en bra påsk alla.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...