29 jan. 2013

Får det lov att va en fastlagsbulle...

Igår bakade jag faslagsbullar första gången för i år, här hemma,
 på jobbet har dom snurrat sedan veckan efter jul  =)

Jag använde receptet på "min vanliga" bulladeg, det som står bakpå mjölpåsarna från Myllyn Paras. (Använder alltid det vetemjölet när jag bakar.)

Bakade ut degen till vanliga runda bullar som penslades med ägg och ströddes med en blandning av pärlsocker och mandel.
När bullarna var gräddade och avsvalnade klippte jag av locken. Jag klipper alltid locken med en vanlig sax, dels för att det går lättare än att skära med kniv och sen blir det fina lock också.
Sen fyllde jag dem på traditionellt sätt med mandel och grädde.
Men fyllde även ett antal med sylt och grädde.
Och där går åsikterna isär. En fastlagsbulle skall innehålla MANDEL och grädde och inget annat. Må så vara att man inte är så förtjust i mandel men det är vad det skall va!

Va föredrar ni mandel eller sylt?



  Lägger receptet på bulladegen hit ifall någon blev sugen på att baka sina egna faslagsbullar.
Och som jag nämnde, så använder jag det här receptet så gott som varje gång jag bakar bullar.

5 dl mjölk
50 g jäst
1-2 tsk salt
2 dl socker
1 msk kardemumma
1 ägg
 ca.15 dl vetemjöl
150 g rumsvarmt smör

Värm mjölken fingervarm.
Lös jästen i mjölken.
Tillsätt salt, socker, kardemumma och ägg. 
Tillsätt mjölet lite åt gången och blanda till en jämn smet.
 I slutet av degberedningen tillsätter man det mjuka smöret och fortsätter att blanda tills man har en fin deg.
  
Bullarna gräddas i 225 grader ca. 8-10 minuter.


I morgon utlovas det glutenfria faslagsbullar så kika in då om ni är intresserade.

Förövrigt är det en hel del bullar och bakelser i farten som bäst.
Först ut är ju skalden Runeberg 5.2,  som vill ha sin egen "tårta", därefter har vi faslagstisdagen 12.2, och som avrundning kommer alla hjärtans dag 14.2. 

Tänk in, va´ vi ska va´ söt
  baket vi ha jiti så de mytchi soker ;)




4 kommentarer:

  1. Oj va läckra de såg ut.. Jag använder oxå samam recept..som på påsen..Och mandel skall det va.!!. men frågar jag då av Annica(dottern) så skall det va jordgubbssylt...Idag skall jag baka..men det får bli rågbröd..;O)ja "fy" för detta med socker.. man borde väl äta mindre..så man inte blir söt.. hahahhh Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Kanske fick du satt fart på mig för min tanke blev att,ja om jag skulle ta och baka fastlagsbullar i år. Det är många år sen de bakades sist här. Dina såg ju så himla mums ut.
    Tänk att jag (gamla Vöråbo) måste läsa det sista två gånger innan jag fattade men så skoj sen. Ha det gott.

    SvaraRadera
  3. Mandel ji bäst.men nou halkar sylt ner å,Tå e sku hjälp me sockre.Hahaa

    SvaraRadera
  4. Mandel, absolut mandel skall det vara.
    Dina bullar ser sååå goda ut.

    Ha det bra
    Monica

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...