20 jan. 2013

Chokladgodis med vuxensmak


Chokladcigarrer var namnet på dessa godingar, som jag hittade receptet på i en Allers veckotidning.
Eftersom dom innehåller både kaffe och konjak så faller det sig ganska naturligt att det är mera "vuxengodis" över dessa.
Till en kopp kaffe var dom riktigt goda. 

"Nå nåo va ten gåod utan kaff å!"


 Cigarrer med kaffe och konjak
12 st.

100 g mjukt smör
3 dl havregryn
1 1/2 dl socker
1 tsk vaniljsocker
1 msk konjak (jag la 1 1/2 msk)
1-2 msk starkt kaffe
3 msk kakao, och extra att rulla i

Rör ihop samtliga ingredienser till en jämn massa.
Dela degen i 12 bitar och rulla ut till cigarrer.
Rulla dem i kakao och lägg dem på ett fat.
Låt stelna i kylen.




2 kommentarer:

  1. Jag tror jag gjorde nåt liknande för många år sen, men mina blev inte så fina som dina utan liknade mer nåt som hunden lämnat efter sig... ;)

    SvaraRadera
  2. Oj, de där ser goda ut! Nu äter jag inte choklad så jag tror jag tar en av dina fastlagsbullarna som du hade gjort i ett tidigare inlägg...

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...