1 jan. 2013

Budapestlängd och en typ som snart försvinner

 I går på nyårsafton hade jag gjort en Budapestrulle till efterrätt. 
Det är en marängrulle som innehåller mandel, och är fylld med grädde och frukt eller bär.
Smaken var super och den hade strykande åtgång, både hos stora och små.


 Sällan som jag tar mig till att göra dessmera dekorationer på mina bakverk. 
Men nyåret till ära så spritsade jag till några chokladkrumelurer.


 Om det är någon som blev sugen på att göra en Budapestrulle så kommer receptet här.

Budapestrulle

5 st äggvitor
1,75 dl socker
60 g mandelmjöl
0,5 dl maizena
1 dl florsocker
50 g mandelspån

Vispa äggvitorna till ett hårt skum. Under tiden tillsätter du sockret lite i taget.
Blanda mandelmjöl, maizena och florsocker.
Tillsätt det i äggskummet och rör om bara så mycket att det blandas.
Lägg smeten i spritspåse. 
 Spritsa på en plåt med bakplåtspapper ut fingertjocka strängar, tätt bredvid varandra, så att det blir en rektangel. Strö på mandelspån. (eller i brist på mandespån, hackad mandel)
Grädda i nedre delen av ugnen i 180 grader ca 12-15 minuter.

Fyllning
5 dl grädde
1 msk vaniljsocker
Bär eller frukt, ca 4-5 dl

Vispa grädden tillsammans med sockret.

När bottnen svalnat vänder du den upp och ner på ett bakplåtspapper.
Bred ut grädden ovanpå och strö på valfri frukt eller bär. Jag använde 2 burkar konserverade mandariner som jag lät rinna av.
Rulla ihop till en längd och placera skarvet neråt.
Dekorera efter tycke och smak.



Och här är han som håller på att försvinna. Töväder som vi har haft nu i flera dagar.
 På bilderna var han dock ung och ny :)

Önskar alla en bra start på det nya året och ta det försiktigt i halkan.

"Ta in bråddan på edar, ni som har!"

Syns!
Catarina



2 kommentarer:

  1. Ser riktigt smaskens ut så tack för det receptet.
    Er gubbe töar bort men ni fick åtminstone till en. Ettan och jag skulle göra en också men det var bara översta lagret snö som var tillräckligt töig så det blev bara en snölykta som nu gått hedan.
    Ha det gott i fortsättningen.

    SvaraRadera
  2. God fortsättning ...
    ser mumsens ut den där tårtan :O)
    Jovisst är bråddarna framme, alltid!!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...