9 dec. 2012

Andra advent

Dagen börjar gå mot kväll denna andra adventsdag. 
Och vintern blir bara finare och finare.
 I natt hade det fallit flera centimeter med nysnö.


Här vår  adventsljusstake.
En ljusstake som var brunbetsad när jag köpte den, 
men som för ett par år sedan fick ett varv med vitfärg på sig. 
Och samtidigt några ord ur ett par kända julsånger.




 Tänd ett ljus och låt det brinna.....
och på den andra sidan, Nu tändas tusen juleljus....


Dagen har vi ägnat åt bl.a pepparkaksbakning.
Modellerna blir bara fler och fler för varje år. 

 Mumin, katter, hundar, traktorer, granar, gubbar, bollar....och ja jag vet inte allt.
Men en sak som jag vet säkert är att vårt kök ser ut som "hej kom och hjälp" efter dagens bakning.
Och jag som har lovat att vi ännu skall baka ett pepparkakshus :/



Annat som vi gjort idag är att vara till skogen efter granris. Tanken är att det småningom skall tillverkas till tomtar.
Och är man till skogen är det ju alltid gott med lite fika. 
Som glögg och choklad =)


Önskar alla en bra start på veckan
 och ta det lugnt med julförberedelserna.

Oftast är det du själv  som ställer dom största kraven !
Men det blir jul även om man inte gör ALLT!
Det vet jag av egen erfarenhet.
Här blir kraven mindre och mindre för varje jul och hittills har vi faktiskt firat jul ;)

Så ta det med ro!

Catarina


6 kommentarer:

  1. Adventsljusstaken är juvlig. Jag brukar varje år köpa en ny pepparkaksform, för det finns så många härliga alternativ.
    Kram, Monica från MINA TVÅ HEM

    SvaraRadera
  2. Du har så rätt så ... inte behövs stress ...
    jul blir det ändå :)
    Underbart fin adventsstake ...
    och bilderna i förra inlägget är alldeles ljuvliga!
    God fortsättning!
    ♥ KRAM!

    SvaraRadera
  3. så tänker oxå jag att det blir jul vad vi än gör.. "håschar" eller vilar.. hoho.. Jag hade jättehögt blodtryck för ett antal år sen o läkarn sa att jag INTE skulle göra ett skvatt, bara vila..Flickorna va hem o dammsög..och så va det bra..o visst va det jul ändå..o lika bra!Jag har typ denhär veckan på mej som kommer..sen följande vecka på onsdag ska jag ta "ledigt" 3 dar o åka till Docksta med julklapparna som ska till dottern´s.Så nu gäller det att ha bråttom .. haha.. Va mysigt ni hade i skogen om ni hade med fika,,,Nä nu ska jag ta o städ i sovrummet tills det börjar nått i TV..jooo du hade fin ljusstake!!!

    SvaraRadera
  4. Du har så rätt, det är vi själv som står för stressen.
    Era pepparkakor likna mycket det som 5åringen knåpa ihop hos oss i helgen.

    Ha det bra
    Monica

    SvaraRadera
  5. Vilken bra dag ni har haft,bagaren ser ut att njuta av fika pausen.En bra vecka önskar jag er allihopa mommo.

    SvaraRadera
  6. Catarina, jag har känt din blogg idag och jag gillade Ucho. Det är trevligt att se tullen i andra länder, centrala ankomster Din älskade mig och jag kommer att kopiera. En kyss (hoppas du förstår mitt budskap på svenska)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...