13 nov. 2012

Hanna tädin eller Tant hannas.


För mig är det nog Hanna Tädin. 
Det här är kakan som jag väldigt mycket förknippar med min farmor som var finskspråkig och pratade om Hanna Tädin kakut.
Många va gångerna när hon lyfte fram bunken med deg som stått över natten i kallskrubben, (eller vad är "kylmäkomero" på svenska)
och då fick man va med och rulla bollar av degen.
Och sen den goda doften som spred sig i huset när kakorna gräddades.
Fina minnen!


Kakorna bakas med fördel på surnad grädde.
Inte så ofta man har sånt hemma, men nu hade jag två burkar grädde som gått några dagar över datum. Och med flit lät jag dom stå några dagar till så fick jag använda dem till bakningen.




Hanna tädin kakut

3 dl socker
1 1/2 dl grädde
1 tsk soda
1 1/2 dl smält smör
                                                5 dl vetemjöl (eller som i mitt fall Sempers glutenfria Fin mix)
3 dl potatismjöl

Allt blandas.
Rullas till bollar.
175 grader, 13-15 minuter.


Ni var flera som gissade rätt på bokstäverna i förra inlägget.
Visst var det AGNESBÄCK.
Bokstäverna är tänkt att dom skall sitta lodrätt vid vår ytterdörr.
Så därmed var det avslöjat vad vi heter i efternamn ;)


Nu har jag en sats med deg som väntar på att bli utbakat så det är väl vad jag skall göra som följande. 
Snart kommer en god doft att sprida sig i huset!


"Fö sini ande förra satsin e slut reid."

Ha det bäst!
Catarina


4 kommentarer:

  1. tackar för receptet! Jag tror int jag har bakat hannas kakor nå förr..he lät ju gott..så he ska nog provas.Ja inte vet jag vad he sku va för annat namn än kallskrubb..minns at då man va barn så fanns det ju vissa som hade en skrubb under trappan i hallen..o den va ju kall..vår granne (min farbror) de hade en sån o de kallade den för "kontore"-..vi hade bara en källare...

    SvaraRadera
    Svar
    1. "Kylmäkomero" var just ett sånt utrymme under vindstrappan.
      Vid mommos prata dem om "kantåori".

      Radera
  2. all hadd kantori förr trour ni vi sku klar oss utan kylskåp me bara kantori.Tant Hannas kakor ji nou goud.Ha e bra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...