18 nov. 2012

Efterrätt i långa rader...


En ask med hjortron hade vi fått ihopskrapat  i år. Och tanken var att dom skulle användas vid ett speciellt tillfälle.
Så förra helgen när det var farsdag så gjorde jag denna smarrigt goda hjortrondröm.
Gott,Gott!

Och av det som blev över kokade jag sylt.
Godaste sylt man kan få!



                         Hjortrondröm, detta utgick jag ifrån
                                          4 pers, (jag gjorde dubbel sats.)

Chokladmousse

100 g vit choklad
2 st äggulor
3 dl vispad grädde


Digestivekrisp

6 st krossade digestivekex
1 msk kokosflingor
1 tsk malen kardemumma
1 tsk kanel
1 msk smör


Chokladmoussen:
Dela chokladen i mindre bitar och smält i mikron på svag värme eller över vattenbad.
Vispa grädden, men inte för hård.
Vispa ner äggulorna i chokladen.(Chokladen får inte vara för varm)
Rör först ner en liten del vispad grädde i ckokladblandningen, och vänd därefter ner chokladblandningen i den vispade grädden. 

Digestivekrispen.
Smält smöret och blanda ner övriga ingredienser.


Fördela moussen i skålar eller glas. Varva med krispet.
Låt stå i kylskåp ca. 3 timmar.
Dekorera med rikligt med hjortron.


I morgon är det ny vecka
 med nya möjligheter =)

Ha det bäst!
Catarina

4 kommentarer:

  1. oj oj va gott.Ha en bra vecka .D

    SvaraRadera
  2. Inte illa att få ett nytt gott recept. Passar bra till mig eftersom vi fick tag på 4 liter hjortron i somras.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vår skörd var inte fullt lika stor, så det gäller att förvalta den väl :)

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...