10 okt. 2012

Mera gjutet och kalas

Hej på er.
Hoppas ni inte har regnat bort sedan sist.
Alltså hur det orkar. Regnet alltså.
 Fattar bara inte. Det mesta brukar ju faktiskt tröttna till slut.

Nåja nog tjatat om det....


Här är ett fat
 som också blev till under vår gjutardag.


 Som form använde jag ett kakfat
 av rostfritt stål.
 Lite knöligt var det att få lös det, utan att skada kanten.



För ett par helger sedan kalasades det här hos oss.
 Och då bjöd jag bl.a på denna banan-toffee paj.
 Fylld med alla de slag av godsaker....
som kinuskisås gjord på kondenserad mjölk, vaniljkräm, bananer, grädde, salta nötter...
Receptet hittade jag i ett av de senaste numren av tidningen Hembakat. 
Annars en tidning som jag varmt rekommenderar åt den som tycker om att baka.


 På samma kalas hade jag även dukat fram
 bullar med Philadelphiafyllning och mockarutor.



Och mockarutorna var nog dom absolut bästa mockarutor jag testat.
 Många gånger har jag upplevt mockarutor lite för torra och smuliga.
 Men de här var exakt vad jag vill ha.
Men så stod det också "Bästa mockarutor du någonsin stött på" (översatt från finska)

Och om någon vill testa så kommer receptet här.


Botten:
5 dl socker
                                             5 dl mjöl (för glutenfri variant, använd Sempers Finmix)
2 tsk vaniljsocker
1 1/2 tsk soda

1 tsk salt
2 1/2 dl vatten
200 g margarin
3-4 msk kakao

1 dl kaffe (eller mjölk)
2 ägg

Blanda Socker, mjöl, vaniljsocker och soda.
Koka upp salt, vatten, margarin och kakao.
Blanda ihop mjöl och margarinblandnigen.
Tillsätt kaffe. 
Tillsätt äggen när blandningen svalnat tillräckligt.

Grädda i långpanna, 200 grader ca. 20 minuter.
Låt svalna innan du lägger på glasyren.

Glasyr:
100 g margarin
2 msk mjölk
1 msk kakao
pudersocker

Koka upp margarin, mjölk och kakao.
Tillsätt pudersocker tills det är passligt tjockt att breda på kakan.
Strö på rikligt med kokosflingor.



Nu är det dags för våffelgräddning här hos oss =)


Ha det bäst!
Catarina


6 kommentarer:

  1. WOW, det där låter ju hur gott som helst!
    Måste absolut pröva ditt recept! Tack, tack!
    JÄTTEFINT fat du gjort ... förstår det kan va knepigt att få vackra kanter :)
    Ha en bra fortsättning på veckan ...
    den är redan halvvägs!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack själv...skoj att du gillade det!
      En fin fortsättning på veckan åt dig med!

      Radera
  2. bara fina saker som du lagar .se bloggen betong ute och inne .det finns mycket duktit folk .mvh

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för tipset!
      Den sidan hade jag glömt bort.

      Radera
  3. Det där receptet måste nog testas hos oss för du säger precis det jag skulle ha sagt att de brukar bli för torra.
    Men snälla, kan du även ge oss receptet på banan-kinuski pajen men vill du gärna bevara det för dig själv så mistycker jag ju inte förståss. Tack för rec.på mockarutorna.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst kan ni få receptet på pajen. Det är bara roligt att få dela med sig.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...