18 okt. 2012

Bakmaskin och mjölkbord

Det här med bakmaskiner har väl aldrig egentligen varit något som jag tänkt att jag ens behöver prova.
 Kan t.o.m. tänkas att det kan vara lite förbjudet att kalla sig bagare-konditor och använda bakmaskin ;)
 Har väl ansett att antingen så bakar man bröd för hand eller så köper man bröd. 
Men redan när jag för många år sedan började baka glutenfritt bröd, fick jag höra att jag borde skaffa mig en bakmaskin, för att det glutenfria brödet blir så bra i den.
Eftersom jag tycker att jag klarat mig bra utan, så det har aldrig blivit inhandlat någon.
Men så fick jag möjligheten att låna en maskin och det var väl klart att det skulle testas.

Så nu har det bakats i ett par omgångar...

...och visst blev det ett bröd.

 Om än det första försöket (bilden ovan) blev en mycket ojämn modell så blev konsistensen helt ok.
 Smaken kunde dock ha varit lite mera "extra".  

Försök nummer två (bilden nedan) blev redan betydligt mycket bättre.
 Med en lösare deg och lite eget trix så blev det ett riktigt godkänt bröd.
Måste ju tilläggas att lättare än så här blir det nog inte att baka bröd.
I med ingredienserna och ut med ett nygräddat bröd.



Och sen till något annat. 
Efter en lång paus så tog vi åter tag i byggandet av mjölkbordet
 Ibland är det mycket annat som kommer emellan så det är svårt att hitta tid till allt. 
 Egentligen tar det ju inte så lång tid bara man väl kommer igång.
 Det som tar längst tid med just det här är väl att tänka ut hur högt och brett  allting skall va´.
 Eftersom vi inte har någon egentlig ritning så kommer måtten till vartefter vi bygger.


Men jag tycker mig redan nu kunna se hur det kommer att bli.

 Målad med träolja i en färg som påminner om en gammal lada, 
och med lyktor och blommor efter årstid tror jag att det kan bli riktigt bra.

Notera dubbelmackan på den övre bilden (till vänster om den blåa hammaren) 
Den serverades av yngsta sonen som säkert tyckte att morsan behövde lite mera kraft i slagen ;)


Här har pojkarna höstlov så dagen har tillbringats i Seinäjoki,
 med en massa shopping och Pizzabuffe´.


Vi "höstlovar" vidare.
Ha det bäst!

Catarina

3 kommentarer:

  1. När barnen var små bakade jag allt matbröd själv, nu med bara två stycken i huset blir det att ta ur hyllan i affären...synd, för inget slår hembakat!! Jag har blivit bekväm och lat! Dubbelmackan ser ju riktigt smaskig ut ;) Mjölkbordet ser riktigt fint ut, såna har man ju suttit i som barn...
    Ha en skön helg!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Förr bakade jag också allt vårt bröd själv. Nu är det knappt så jag får hem mera från butiken eller bageriet innan det är slut.
      Ett riktigt bra veckoslut till dig med!

      Radera
  2. jag ha alltid vurmat för en bakmaskin.fick en begagnad som inte va bra kasta ut an engang på skären tå it brö vart fädi.sedan så....Ha e bra

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...