4 sep. 2012

Höst i köket

Det är vissa maträtter som hör vissa årstider till. Så är det t.ex med kållådan hemma hos oss. 
En gång per höst brukar jag ta till denna rätt. Det finns de i familjen som starkt hävdar att kål inte går att äta, .....men det glöms tydligen bort under ätandets gång för sällan blir det något kvar på tallrikarna.

En annan sak som jag kokar varje höst är gurksallad. 
Det här är ett recept som har gått vidare i flera generationer.
Själv har jag fått det av min mamma, som i sin tur har fått det av någon äldre bekant....
Väldigt omtyckt är det.


Maires gurksallad

3 kg gurka 
800 g lök
1kg socker
knappt 1/2 liter ättika
1 tsk senapsfrön
10-15 kryddpepparkorn
ett knippe hackad dill
1 påse röd melatin

Gurka och lök finhackas
Ättika och socker kokas upp
Allt, utom melatinet, blandas i en stor gryta
Blandningen kokas mjuk
Blanda melatinet med lite finsocker och rör ner i grytan
Koka ytterligare 1-2 minuter
Ös upp i glasburkar som sköljts med atamon.
Låt kallna och ställ svalt.



Kållåda

ca. 800 g vitkål
2 lökar
minst 500 g malet kött
2 msk smör
1/4 tsk vitpeppar
2 msk mejram
1 1/2 tsk salt
2 msk sirap
1 dl ris, (okokt)
1 brk matlagningsgrädde
1 brk creme fraiche
6 dl mjölk

Strimla kålen och låt koka ihop i en liten mängd vatten.
(Häll av vattnet) 
Finhacka löken. 
Bryn maletköttet tillsammans med löken.
Tilsätt kryddorna i köttet.
Blanda alla ingredienser tillsammans.
Bred ut blandningen i en ugnsfast form.
Grädda i 175 grader i 1 1/2 timme.
Täck ytan med aluminiumfolie om den blir för mörk.

Smaklig måltid!



Catarina


5 kommentarer:

  1. Ja visst är kållåda gott.jag brukar oxå göra den..ungefär som din..samma sak med gurksallad.ha det bra

    SvaraRadera
  2. Oj,kållådon måst ja lag..åt me sjölv,di har sama åsikt om kålin teije min

    -G-

    SvaraRadera
  3. Längesedan kållådan blivit tillagad här ... tur att du påminner oss om den!!
    Riktig god med kall rårörd lingonsylt!
    Gurksallad borde jag göra, som handskas med gurkor mest alla dagar ;O)
    Tack för recepten!
    Må gott!

    SvaraRadera
  4. Nu måste jag också göra kållåda, här klagar ingen på den bara det är nån som gör den :) Gurksallad har jag aldrig gjort men gurkinläggningar gör jag. Kokade 6 kg äppelmos i går...borde också göra lingonsylt, bara nån går och plockar dem...
    Tack för recepten!

    SvaraRadera
  5. jag har aldrig ännu lagat kållåda, men så sent som igår diskuterade jag saken me en granne :) ditt recept verkar inte så svårt. kanske jag sku ta o testa det i veckan :)

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...