28 sep. 2012

Efterrätt...och lite blommor.


  För tillfället är det här min absoluta favorit efterätt, 
men den slinker nog ner vid andra tillfällen också. 
Konstigt det där..... hur snål man kan bli på just choklad.

Och i fall att det är fler än jag som gillar choklad så kommer receptet här.

Chokladpannacotta
3 stora eller 6 små glas...och jag gjorde 4 glas ;)

3 dl vispgrädde
80-100 g 70% choklad
2 gelatinblad
1 vaniljstång

Lägg gelatinbladen i kallt vatten.
 Koka upp grädden med den urskrapade vaniljstången och vaniljkornen.
Låt sjuda på svag värme i några minuter.
Ta bort vaniljstången och bryt ner chokladen i grädden. Rör om tills chokladen smält.
Rör sist ner de urkramade gelatinbladen.
Häll upp i glas och ställ kallt i minst ett par timmar.
Lägg gärna plastfolie över.

Och ee´ så gott!!




Fick ett ryck idag när jag kom hem från jobbet och gick ut och röjde lite i trädgården.
Den här sommaren går nog till historien som, sommaren då vår trädgård fick leva sitt eget liv. Inte brukar jag ha någon tiptop trädgård, men det vi har nu är väl nog i likhet med en snårig regnskog.

Men vilken otroligt skön dag det var ute...och visst hittade jag en och annan skönhet bland växtligheten.
Bl. a  Aspirin Rose, som samsas med tagetes.



Och dahlior. Just dom här är som små solar. 
Så fina! Så fina!


Nu hoppas vi på fler fina höstdagar så kan jag fortsätta att rensa fram den försvunna trädgården.
 Det där med att röja och rensa ska jag återkomma till en ny dag.
E som lite in på he tema nu!


Ett riktigt skönt veckoslut till er läsare!
Ha det bäst!

Catarina

2 kommentarer:

  1. vilken vacker ros.jag ha börja lag bort i trädgården de e ingenting att vänta mera i år.ha e bra

    SvaraRadera
  2. Jag äter inte choklad men viss ser det gott ut det du har i glasen! Min s.k. trädgård vet jag inte mera vad man ska kalla den för...men du har ju väldigt vackra rosor och dahlior som blommar ännu i din trädgård!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...