7 maj 2012

Ovanligt ofta...



...har vi gräddat våfflor här hos oss de senaste veckorna. 
Och det beror högst antagligen på att jag fick mig ett nytt våffeljärn för en tid sedan.

Det förra våffeljärnet jag hade var ett äkta måndagsexemplar. 
I många år höll det, men till sist gav det upp.
 Och det var nog det bästa det våffeljärnet har gjort.



Nu är det riktigt "hejsan" att grädda våfflor igen.


Vispad grädde ...

...och halvtinade jordgubbar vill vi ha med.


Våffelsmeten som jag använder är kanske lite annorlunda.
Både det att den innehåller gräddfil och sen blir den rätt mycket tjockare än vanliga våffelsmetar.
Jag gör oftast dubbel sats och blir det smet över gräddar jag det följande dag.
 Och bra om dom inte är ännu godare då när smeten har fått stå till sig ordentligt.


Goda våfflor

3 ägg
4 dl vetemjöl, för glutenfria våfflor använd Sempers Fin mix.
1/2 tsk salt
2 tsk socker
1 tsk vaniljsocker
2 tsk bakpulver
1 burk gräddfil eller creme fraiche
2 dl mjölk
2 dl smält margarin

  • Blanda alla torra ingredienser.
  • Häll i mjölk och gräddfil. Rör smeten jämn.
  • Tillsätt äggen och till sist det smälta avsvalnade margarinet.
  • Grädda frasiga våfflor

Något som jag har börjat tänka på mer och mer, är det här med att kunna använda sig av ingredienser från
 "eget skafferi".


 Idag har vi kor som håller oss med mjölk och höns som värper ägg.
 Bär plockas varje år som räcker hela vintern.
 I köttväg finns det älg och nöt.
Bland grönsakerna är det potatisen som väl är den viktigaste men även lite andra sorter finns.


Med grönsakerna tycker jag att förvaringen ibland är lite knepig...så där har jag väl något att lära.
Men det lilla man kan bidra med känns bra!






Och så bare njut!!


Catarina

2 kommentarer:

  1. Snålvattnet ja, när jag ser dina vofflor alltså.
    Du är en lyckans ost som är självförsörjande även på både mjölk, kött o ägg.
    Trots att även vi plockar bär så det räcker så brukar det harma mig att jag inte kan förmå mig att även plocka och äta svamp, de är ju både en bra proteinkälla och gratis, bara att ta för sig, men, men.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Samma här, inga svampar så långt ögat når =(

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...