4 maj 2012

Nu får det gro...

Hej på er alla. Känns lite som att det är mest måndag och fredag i almanackan nu. Veckorna rullar på.

Det här med att förså blommor och grönsaker hör nog inte till min starka sida.
Genom åren har jag gjort många försök....men det har så gott som alltid slutat på samma sätt. När dom små liven skall skolas om, då har jag skyllt på tidsbrist eller att jag inte har något passligt ställe att ha dom på.

Eller kan det eventuellt ha berott på lathet ;) 
Nå, hur som helst dit i burkarna har dom lämnat....

Det är ju så enkelt  att stoppa ner några frön i en kruka, utan att tänka på om man vill ta sig an plantorna när dom inte mera får luft.
Brukar ibland lite skämtsamt säga, att blommor som skall bo hos mig, helst skall klara sig själva. Men trots det har jag lyckats rätt bra med mina blommor.(om vi inte räknar med frösådderna då ;)
 Så något litet gör jag väl.

Den här gången har jag tänkt om.
 Har gjort egna "blomkrukor" av tidningspapper.
Och när plantorna har växt till sig, planterar jag ut kruka och allt.

Luktärtfröna la jag i blöt en dag på förhand.

Fick hjälp med att fylla jord i krukorna.
"Nice" tyckte hjälpredan om luktärterna.
Pojkar kan också gilla att så blommor.
I flera år har han sått blandade sommarblommor i  potatislådor.
 Det har varit väldigt lyckat.


Några squash blev det också.
 Här får jag säkert stå till tjänst med större krukor efter nån vecka.

Hoppas att ni har en trevlig helg framför er!
Ha det bäst!

Catarina

1 kommentar:

  1. ja fy man nippran då de skall skolas om o allt annat.. Jag hade oxå papperkrukor ett år åt nå frö o det funkade bra. Jag ha inte satt nå frö ännu.. vill inte bli av.. jag skulle önska mej ett större växthus där man kunde va o där fröna/blommorna skulle få gro o växa till sej.Här regnar det idag.ha en bra helg,

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...