4 apr. 2012

Supergott knäckebröd

Tänkte ge er receptet på ett i mitt tycke jätte gott knäckebröd.
 Om man en längre tid ätit butikernas glutenfria knäckebröd, som oftast är ganska ljust och inte speciellt gott, så vill man gärna ha lite variation. Och det här har jag bakat många gånger sedan jag kom över receptet. Har också bjudit det åt personer som inte egentligen  behöver en glutenfri kost och även hos dom har det varit omtyckt.
 Men det krävs nog att du tycker om sånt med mycket frön i, och inte börjar tänka fågelmat när man läser om solrosfrön ;)



Glutenfritt knäckebröd

2 dl majsmjöl
1 dl solroskärnor
1/2 dl sesamfrön
1/2 dl linfrön
1 tsk salt
2 dl kokande vatten
1/2 dl rapsolja


  • Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  • Tilsätt vatten och olja, rör ihop till en jämn smet.
  • Bred ut smeten på en bakpappersklädd långpanna. Bäst går det om du lägger ett till bakplåtspapper  ovanpå smeten och trycker ut den. Det skall bli tunt!
  • Skåra smeten i rutor innan du gräddar.
  • Grädda i mitten av ugnen, 150 grader ca. 1 timme.


Catarina


3 kommentarer:

  1. Tusen tack för din snälla kommentar i min blogg! :) Kan bara säga detsamma! Här fanns mycket inspiration att få! :) Själv brukar jag baka ett likande knäckebröd men det är helt utan mjöl. Jättegott! här hittar du receptet ifall du är intresserad: http://dolcevita-detljuvalivet.blogspot.com/2011/10/brodbak.html

    Ha en bra dag!

    SvaraRadera
  2. Verkar vara ett knäckebröd helt i min smak :)
    Glad Påsk! Kram Kicki

    SvaraRadera
  3. Ser gott ut!
    STOR PÅSK-KRAM
    Sofia

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...