11 apr. 2012

Bakstuga

Till Påsk hör det ju liksom till att det skall intagas en hel del sött och gott, så även här hos oss. Och eftersom vi hade inplanerat kalas under helgen, hela fyrdubbelt opp, så blev det bakat en del. Både sånt som bjöds på kalaset och lite annat smått och gott.

Har länge haft en period när jag upplevt bakningen mer som ett måste, än ett nöje. Men nu har det börjat kännas inspirerande igen att läsa recept, för nu hittar jag massor som jag vill testa.

Så här kommer en del av det som blev bakat.

I plåtburken ligger kokostoppar...

 ...och i glasburken har vi chokladsnitt.

  Det här är en paj med en vanijlkrämsliknande fyllning och susu chokladgodis.

Och sist ut var denna Pavlova.
Och det här är ju faktiskt lite pinsamt, att som konditor erkänna att det är första gången som jag bakat denna otroliga läckerhet. För den var sååå good! Och mycket beröm fick den.
 Hos oss blev den redan beställd till följande kalas.

Så det var lite av det vi stoppat i oss de senaste dagarna.
Men nu får det vara nog med det söta. Åtminstone för min del. Mitt sötsaksbehov är egentligen ganska lätt att mätta.

Allting är bakat med glutenfritt mjöl.

Här kommer receptet på Pavlovan.

Botten:
3 äggvitor
2 dl strösocker
1 tsk vaniljsocker
1 tsk potatismjöl

Fyllning:
3 dl vispgrädde
Blandade frukter eller bär

  1. Vispa vitorna till hårt skum.
  2. Blanda strösocker, vaniljsocker och potatismjöl.
  3. Blanda ner sockerblandningen i äggvitan under vispning. Fortsätt vispa tills marängen är fast och blank.
  4. Klipp en rundel av bakplåtspapper och lägg i botten på en form med löstagbar kant.( Eller gör som jag. Ta ett bakplåtspapper och lägg på den lösa bottnen, lägg kransen ovanpå och knäpp fast.)
  5. Häll smeten i formen och grädda i 100 grader 1 1/2 timme.
  6. Ta bottnen ur formen och låt den kallna ordentligt.
  7. Lossa bottnen från pappret. Vispa grädden och bred den över bottnen och lägg på rikligt med frukt eller bär enligt tycke och smak.
Och sen är det bara att njuta!

Catarina

1 kommentar:

  1. Pavlova e supergott..
    Glutenfri kladdkaka,har du nåt sånt experiment?

    -Gunilla-

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...