11 mars 2012

Nu skall ljuset flöda

Som jag berättade i förra inlägget så har vi dragit i gång ett nytt projekt här hemma. Och nu är det trappan ner till källaren som skall få sig en ansiktslyftning
.
 Källaren i vårt hus är ingen sån där mörk underjordisk grotta som man ofta tänker på när man hör talas om källare, utan det är ett utrymme som används lika mycket som den övre våningen i huset. I källaren har vi bl.a Tv-datarum, mitt syrum, gubbens kontorsutrymme, tvättstuga, bastu, tre förrådsrum plus lite till.
 Och oftast använder vi källaringången när vi går in och ut. 

Trappan har länge känts lite som en mörk gång där det har funnits alltför lite ljus. Det är ju ett utrymme utan fönster, så då får man försöka få in ljus på annat sätt.

Här är lite av ingredienserna som vi tänkt använda oss av.


Vit målfärg på väggar och tak.


I tamburen som du kommer in i, via huvudentre`n, finns en dörr som stänger av till källartrappan. I dag består den av en brun 70-tals sak. 
Men den här tycker jag skulle va betydligt finare och dessutom släppa genom lite ljus.


I taket skulle jag gärna ha en lampa liknande den här finfina.


Har varit utan ledstång i trappan de senaste tio åren åtminstone. Men jag tycker att en trappa skall ha något annat än väggen att hålla sig i. 
Och mot en vit vägg tror jag den här kunde passa. Golvet i trappan går också i den här färgen.


De här gamla veckotidningarna har jag haft länge. Och tanken när jag ropade in dem på en gårdsauktion var att jag skulle rama in pärmbilden och göra dem till tavlor. Och nu när väggarna blir vita tror jag att dom kunde passa där.
 Gäller bara att hitta passliga ramar.


Så något sådant har vi tänkt oss.



Och det här är lite av det vi har att utgå ifrån. 
Man kan väl lugnt konstatera att det kan inte bli annat än bättre.


Önskar alla en bra start på den nya veckan!

Catarina


En del av bilderna är lånade från google.

2 kommentarer:

  1. Bra tänkt !!
    Tror att det blir alldeles utmärkt!
    Väntar på före/efterbilder ;O)
    Trevlig mössa i förra inlägget!
    Ha en brabörjanpåveckan-dag!!

    SvaraRadera
  2. Hördu det blir riktigt bra skulle jag säga!!Vauv en kristallkrona , det är nog pricken över i;et...Tavlor av gamla tidningar skulle oxå va snyggt,, du får ta en resa till Ikea el Tuuri nu..där finns ramar i massor.Mössan va fin i förra inlägget! ha en bra vecka!

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...