1 mars 2012

Kokosbollar och citrontoppar

Det har blivit bakat lite de senaste dagarna.

Vi var sugna på något sött och gott en dag när vi kom hem från skrinskoplan, så då blev det traditionella Kokosbollar.
Och dom gjorde vi efter det här receptet.



Och idag gjorde jag citrontoppar.



Här kommer receptet till Citrontopparna.

75 g smält smör
3 dl socker
3 ägg
rivet skal av en citron
2 dl grädde el.gräddmjölk
4 1/2 dl vetemjöl (eller motsv. mängd glutenfri mjölmix. Jag anv. Sempers Finmix.)
3 tsk bakpulver
1/2 tsk salt


  •  Ägg och socker vispas.
  •  Blanda mjöl, bakpulver och salt.
  • Tillsätt citronskal, gräddmjölk, smält smör och mjölblandningen i äggvispet.
  • Fördela i väl smorda formar och grädda i 200 grader ca. 15-20 minuter.


Catarina

3 kommentarer:

  1. jag ser att du har samma formar som jag har! men jag har ett annat recept.o visst är de goda!

    SvaraRadera
  2. Var har du köpt formarna till citrontopparna?Har letat men hittar inte...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jag har haft formarna väldigt länge så jag minns inte var dom är köpta. Men jag vet att det brukar finnas att köpas vid olika marknadstillfällen hos någon bleckslagare.

      Radera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...