13 feb. 2012

Grovt bröd

Det här brödet bakade jag utgående från ett recept på GI-bröd. Jag bytte ut en del ingredienser så att det blev glutenfritt.

Ja brukar inte va någon stor vän av bröd bakat med soda som jäsningsmedel. Tycker att soda smaken slår igenom allt för mycket. Men det här brödet innehöll så pass mycket olika ingredienser med rätt mycket smak, så det blev riktigt bra.






1 limpa

4 dl glutenfritt mjöl, grovt
1 dl bovetemjöl
2 dl havregryn
1/2 dl fibrexflingor
1/2 dl linfrö
1 dl solrosfrön
1 dl hackade nötter
2 tsk bikarbonat
2 tsk salt
1 äpple
1 dl torkade aprikoser
2 msk honung
4 1/2 dl naturell yoghurt

 Blanda alla torra ingredienser. Riv äpplet grovt. Skär aprikoserna i små bitar. Rör ner honung, yoghurt, äpple och aprikoser. Blanda smeten och lägg i en smord och mjölad brödform. 
Grädda i nedersta delen av ugnen i ca 1 timme, i 175 grader.

De här mjölsorterna använde jag i brödet.



Catarina

2 kommentarer:

  1. Det där brödet såg ut att vara i min smak med fröer o frukter. Puh, bara man nu kunde få bakintresset tillbaka.

    SvaraRadera
  2. tackar för receptet...det där skall jag nog ta o baka nån dag..Annars så brukar jag baka en annan limpa som jag har bland "recept på bakat"..heter annicas limpa..den är oxå god...liknar lite på den du har bakat.

    SvaraRadera

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...